W środę, 30 września, odbyła się plenerowa konferencja prasowa, poświęcona zakończeniu robót budowlanych związanych z II etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Podsumowaliśmy na niej cały okres realizacji projektu, współfinansowanego z funduszy UE, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Jego koszt to ok. 328 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne wyniosło ok. 256 mln zł.
Drugi etap modernizacji toru objął przebudowę umocnień brzegowych kanału Piastowskiego i kanału Mielińskiego, po stronie wschodniej i zachodniej, na odcinku o długości ponad 8 km toru wodnego. Zmodernizowane umocnienia brzegowe zostały przystosowane do docelowej głębokości toru 12,5 m. Celem modernizacji umocnień (których budowa znajdzie się także w trzecim etapie, np. wzdłuż wschodniego brzegu Odry, na wysokości Stołczyna i Skolwina) jest zabezpieczenie brzegu przed rozmywaniem oraz zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi statków znajdujących się na drodze wodnej. Dzięki temu zostaną również wyeliminowane niekorzystne zjawiska, takie jak spłycenia czy przegłębienia, związane z uszkodzeniami lub osunięciami starych umocnień. W zakres robót budowlanych weszły także: likwidacja przeszkód nawigacyjnych (m.in. zniszczonych dalb, pomostu i pozostałości konstrukcji zdegradowanych umocnień), zalądowienie zatoczek po dawnej karsiborskiej przeprawie promowej, budowa nabrzeża technicznego na wyspie Mielin oraz odtworzenie nabrzeża nr 91. Przez ponad dwa i pół roku trwania budowy do modernizacji brzegów zużyto ok. miliona ton narzutu kamiennego i milion metrów kwadratowych geowłókniny.
W środę, 30 września, odbyła się plenerowa konferencja prasowa, poświęcona zakończeniu robót budowlanych związanych z II etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Podsumowaliśmy na niej cały okres realizacji projektu, współfinansowanego z funduszy UE, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Jego koszt to ok. 328 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne wyniosło ok. 256 mln zł.
Drugi etap modernizacji toru objął przebudowę umocnień brzegowych kanału Piastowskiego i kanału Mielińskiego, po stronie wschodniej i zachodniej, na odcinku o długości ponad 8 km toru wodnego. Zmodernizowane umocnienia brzegowe zostały przystosowane do docelowej głębokości toru 12,5 m. Celem modernizacji umocnień (których budowa znajdzie się także w trzecim etapie, np. wzdłuż wschodniego brzegu Odry, na wysokości Stołczyna i Skolwina) jest zabezpieczenie brzegu przed rozmywaniem oraz zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi statków znajdujących się na drodze wodnej. Dzięki temu zostaną również wyeliminowane niekorzystne zjawiska, takie jak spłycenia czy przegłębienia, związane z uszkodzeniami lub osunięciami starych umocnień. W zakres robót budowlanych weszły także: likwidacja przeszkód nawigacyjnych (m.in. zniszczonych dalb, pomostu i pozostałości konstrukcji zdegradowanych umocnień), zalądowienie zatoczek po dawnej karsiborskiej przeprawie promowej, budowa nabrzeża technicznego na wyspie Mielin oraz odtworzenie nabrzeża nr 91. Przez ponad dwa i pół roku trwania budowy do modernizacji brzegów zużyto ok. miliona ton narzutu kamiennego i milion metrów kwadratowych geowłókniny.
Trzecim etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin będzie pogłębianie toru wodnego do 12,5 m, na długości ok. 62 km (cały tor wodny Świnoujście – Szczecin liczy ok. 67,7 km; na długości ponad 5 km od główek falochronów w Świnoujściu ma, zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem, głębokości 14,3 m i 13 m). W tej chwili kończą się prace przygotowawcze do tego zadania, również realizowane jako projekt unijny z POIŚ. W lutym 2014 roku podpisaliśmy umowę z firmą Europrojekt Gdańsk S.A., na wykonanie m.in. studium wykonalności dla inwestycji, raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, matematycznego modelu toru wodnego, pełnej analizy nawigacyjnej zmodernizowanego toru oraz wielu opracowań pomocniczych. Dokumenty te są już prawie gotowe. Sam projekt pogłębienia toru wodnego do 12,5 m został zgłoszony do projektu Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020, został też ujęty w dokumencie implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). Jego całościowy, szacunkowy koszt to ok. 1,4 mld zł. W 2016 roku chcielibyśmy przeprowadzić procedury przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót, które mogłyby zakończyć się w 2021 roku.
Dla przypomnienia: pierwszy etap modernizacji toru (2000 – 2004) obejmował budowę falochronów wyjściowych z kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych wschodniej i zachodniej strony kanału, na odcinku ok. 3 km długości toru. Inwestycja kosztowała ok. 163 mln złotych i była finansowana z udziałem pożyczki udzielonej Polsce przez Bank Światowy. Konstrukcja obu falochronów i umocnień brzegowych została zaprojektowana i wykonana dla planowanej głębokości toru 12,5 m.