Przy dźwiękach hymnu narodowego RP podniesiono w piątek, 16 października, polską banderę na trzech nowych jednostkach Urzędu Morskiego w Szczecinie, które będą pracować i pełnić służbę w porcie morskim w Mrzeżynie. W uroczystości, która odbyła się przy nabrzeżach basenu rybackiego, wzięli udział m.in. przedstawiciele władz samorządowych, instytucji nadzorujących wdrażanie projektów unijnych, firm branży gospodarki morskiej, a także podmiotów zarządzających portami. Nowe jednostki, tworzące zestaw pogłębiarski, zostały zaprojektowane i zbudowane przez konsorcjum firm PBP Enamor Sp. z o. o. i Techno Marine Sp. z o. o., za ok. 15,5 mln złotych, jako jeden z dwóch elementów projektu pn. „Przebudowa wejścia do morskiego portu rybackiego w Mrzeżynie”, realizowanego przez Urząd z Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich” (2007-2013). 

Przy dźwiękach hymnu narodowego RP podniesiono w piątek, 16 października, polską banderę na trzech nowych jednostkach Urzędu Morskiego w Szczecinie, które będą pracować i pełnić służbę w porcie morskim w Mrzeżynie. W uroczystości, która odbyła się przy nabrzeżach basenu rybackiego, wzięli udział m.in. przedstawiciele władz samorządowych, instytucji nadzorujących wdrażanie projektów unijnych, firm branży gospodarki morskiej, a także podmiotów zarządzających portami. Nowe jednostki, tworzące zestaw pogłębiarski, zostały zaprojektowane i zbudowane przez konsorcjum firm PBP Enamor Sp. z o. o. i Techno Marine Sp. z o. o., za ok. 15,5 mln złotych, jako jeden z dwóch elementów projektu pn. „Przebudowa wejścia do morskiego portu rybackiego w Mrzeżynie”, realizowanego przez Urząd z Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich” (2007-2013).

W skład zestawu wchodzą: pogłębiarka ssąco-refulująca „Mątwa” (długość ok. 26 m, zanurzenie 1,10 m), holownik „Kalmar” do obsługi technicznej pogłębiarki (długość ok. 11,8 m, zanurzenie 1,00 m) i łódź sondażowa „Drętwa”, służąca do wykonywania pomiarów morskich (długość ok. 12,8 m, zanurzenie 1,07 m). Jednostki będą stacjonować w mrzeżyńskim porcie, gdzie będą używane do robót związanych z pogłębianiem wewnątrz portu i na torze podejściowym. Urząd planuje również wykorzystywanie piasku pochodzącego z robót do sztucznego zasilania mrzeżyńskiej plaży.

Drugim elementem projektu była przebudowa ok. 70-metrowego nabrzeża Odpraw Granicznych, którą wykonała firma Mostar S.A., za ok. 1,7 mln zł.

 

Koszt całego projektu to ok. 17 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło ok. 13 mln zł.